Welkom op de veilingsite “Uwkringding”!
Via dit platform willen we jou de mogelijkheid bieden om een bod uit te brengen op een selectie van tweedehandsgoederen die verschillende Kringwinkels uit Vlaanderen aanbieden. Graag informeren wij jou via deze AV over de manier waarop De Kringwinkels te werk gaan en welke spelregels van toepassing zijn indien je overgaat tot het plaatsen van een bod. De bedoeling van deze AV is om de transparantie te verzekeren en ook proactief te antwoorden op alle vragen die je kan hebben over de veiling, de betaling, levering enz. van de tweedehandsgoederen. We verzoeken onze klanten dan ook vriendelijk om deze AV zorgvuldig te lezen alvorens een bod te plaatsen.
1. Definities
1.1. “AV”: onderhavige algemene voorwaarden;
1.2. “Ateljee”: de vzw Ateljee, met zetel te 9000 Gent, Getouwstraat 11 en met als ondernemingsnummer 0430.839.554, beheerder van Uwkringding;
1.3. “Klant”: (i) elke natuurlijke persoon die handelingsbekwaam en ouder dan 18 jaar is, alsook (ii) elke rechtspersoon, die een account aanmaakt en/of een bod plaatst op Uwkringding;
1.4. “Kringwinkel(s)”: Kringwinkels die hun goederen aanbieden op Uwkringding zoals weergegeven op de lijst van deelnemende Kringwinkels (inclusief Ateljee);
1.5. “Goed(eren)”: de door de Kringwinkels aangeboden goederen op Uwkringding;
1.6. “Uwkringding”: de veilingwebsite https://www.uwkringding.be/.
2. Toepassingsgebied AV
2.1. Alle commerciële relaties tussen de resp. Kringwinkel en de Klant worden beheerst door: (i) de bevestigingsmail uitgaande van Ateljee en/of Kringwinkel, (ii) deze AV en (iii) het Belgisch recht.
2.2. Voorafgaandelijk aan het sluiten van een overeenkomst, met name bij de aanmaak van een account op Uwkringding, wordt uw uitdrukkelijke goedkeuring gevraagd met de AV. Door het plaatsen van een bod, erkent de Klant bijgevolg kennis genomen te hebben van de AV en deze te aanvaarden. De algemene voorwaarden van een respectievelijke Kringwinkel hebben een aanvullende werking op huidige AV. In geval van een tegenstrijdigheid tussen deze AV en de algemene voorwaarden van een respectievelijke Kringwinkel, zullen deze AV voorrang hebben. De AV hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.
2.3. Bij een wijziging van de AV zal iedere Klant met een account op Uwkringding een mail ontvangen waarin de wijziging wordt aangekondigd en waarbij de Klant de mogelijkheid heeft om zijn account op non-actief te plaatsen of te laten verwijderen.
2.4. Het (herhaaldelijk) niet toepassen door een Kringwinkel van enig recht in deze AV, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en ontneemt de betreffende Kringwinkel niet het recht dit later in te roepen.
2.5. Deze AV doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten die op dwingende wijze aan de Klant worden verleend krachtens de Belgische wetgeving m.b.t. consumentenbescherming.
3. Totstandkoming overeenkomst
3.1. De overeenkomst komt tot stand tussen de Klant en de respectievelijke Kringwinkel die het Goed op Uwkringding aanbiedt. De Klant erkent bijgevolg dat elke Kringwinkel de volledige verantwoordelijkheid draagt voor de Goederen die door deze Kringwinkel te koop op Uwkringding worden aangeboden en zelf instaat voor de verdere afwikkeling van de aankoop door de Klant (bijvoorbeeld met betrekking tot afhaling, levering, gebreken, etc.).
3.2. De overeenkomst komt verder tot stand op het ogenblik van ontvangst door de Klant van de bevestigingsmail uitgaande van de Kringwinkel met de melding dat de Klant het hoogste bod heeft geplaatst en aldus de veiling heeft aangekocht (zelfs wanneer deze door de Klant wordt ontvangen in het “spam”-postvak van zijn e-mailaccount).
4. Weergave goederen op Uwkringding
4.1. De Klant erkent dat de aangeboden Goederen tweedehandsgoederen zijn die gebruikssporen kunnen vertonen of bepaalde functies verloren hebben, eigen aan de aard van deze Goederen. Iedere Kringwinkel tracht hierbij redelijkerwijze zoveel mogelijk eigenschappen van de Goederen zo nauwkeurig mogelijk weer te geven op Uwkringding. Gelet op de aard van de Goederen, is het aangeraden dat de Klant de foto’s steeds nauwkeurig bekijkt en de omschrijving grondig leest.
4.2. Zo wordt door de Kringwinkel geen garantie gegeven m.b.t.:
- De weergave van de kleuren van het Goed die de Klant ziet die afhankelijk zijn van zijn/haar computersysteem;
- De weergave van de afmetingen van een Goed. De Klant erkent dat dit slechts richtwaarden zijn om de Klant een beter inzicht te geven in het model of de pasvorm van het Goed en geen absolute garantie inhouden van de feitelijke afmetingen van het Goed die de Klant ontvangt;
- De authenticiteit en/of afkomst van het Goed.
4.3. Bij twijfel, heeft de Klant steeds de mogelijkheid om het Goed in de Kringwinkel te bezichtigen.
4.4. Indien de Klant een vermoeden heeft dat een Goed die te koop wordt aangeboden op Uwkringding een niet-authentiek of namaak Goed betreft, kan hij/zij dit steeds melden aan Ateljee middels het verzenden van een email aan info@uwkringding.be. Ateljee zal de respectievelijke Kringwinkel hiervan inlichten die de klacht zal onderzoeken. In geval van terechte klacht, zal Ateljee het Goed zo snel als redelijkerwijze mogelijk offline halen van Uwkringding.
5. Veilingproces
Het veilingproces op Uwkringding kan worden samengevat als volgt:
5.1. Fase 1: aanmaak account
5.1.1 Voor het plaatsen van een bod moet de Klant een account aanmaken op Uwkringding (cf. Art. 6).
5.2. Fase 2: biedingen
5.2.1 Vervolgens kan de Klant een bod uitbrengen op het Goed dat hij/zij wenst aan te kopen via Uwkringding.
5.2.2 Bij het uitbrengen van een bod zal de Klant notie hebben genomen van de mogelijke leveringswijzen: ofwel (i) ophaling van het Goed, dan wel (ii) levering van het Goed door de Kringwinkel (mits betaling van verzendkosten), tenzij indien door de Kringwinkel wordt aangegeven dat het Goed niet kan geleverd worden (bijvoorbeeld door afmetingen, of kwetsbaarheid van het Goed ...) waardoor deze enkel kan opgehaald worden.
5.2.3 Voor het uitbrengen van een geldig bod gelden volgende principes:
- Het bedrag van het bod wordt in principe vrij bepaald door de Klant (met uitzondering van een instelprijs en de 5%-regel) en is exclusief eventuele verzendkosten;
- Instelprijs: de betreffende Kringwinkel kan een instelprijs bepalen, hetgeen geldt als minimumprijs en impliceert dat de Klant niét onder deze instelprijs kan bieden. Bovendien is de Kringwinkel niet verplicht het Goed aan de Klant te verkopen ingeval de instelprijs niet met 5% overschreden wordt. Eens de klant een bod heeft uitgebracht kan hij zichzelf niet overbieden. Hij/zij kan een nieuw eigen bod of maximumbod uitbrengen zodra het door hem/haar ingestelde bod door een andere Klant werd overboden.
- 5%-regel: elk nieuw bod moet minstens 5% hoger liggen dan het vorige uitgebrachte bod;
Het systeem laat niet toe dat een lager bod wordt uitgebracht dan het hoogste bod op dat moment;
Het instellen van een bod van € 0 wordt als ongeldig beschouwd.
- Eén bod hoger bieden: bij het plaatsen van een bod via de knop “Eén bod hoger bieden”, brengt de Klant een bod uit dat 5% hoger is dan het weergegeven hoogste bod. Hier wordt geen rekening gehouden met het eventuele maximumbod van een andere Klant. Indien een andere Klant een hoger maximumbod heeft geplaatst, zal het bod pas aanvaard worden als het maximumbod van de andere Klant met 5% wordt overschreden.
- Eigen bod: bij het plaatsen van “Eigen bod”, brengt de Klant een bod uit met een zelf gekozen bedrag dat, om aanvaard te worden, minstens 5% hoger moet zijn dan het weergegeven hoogste bod. Hier wordt geen rekening gehouden met het eventuele maximumbod van een andere Klant. Indien een andere Klant een hoger maximumbod heeft geplaatst, zal het bod pas aanvaard worden als het maximumbod van de andere Klant met 5% wordt overschreden.
- Maximumbod: bij het plaatsen van een maximumbod brengt de Klant een bod uit dat 5% hoger is dan het hoogste bod dan wel het hoogste maximumbod en geeft hij/zij aan tot welk maximumbedrag hij/zij voor het Goed wil bieden. Bij het uitbrengen door een andere Klant van een hoger bod dan het weergegeven hoogste bod, zal het bod van de Klant met een hoger maximumbod automatisch met 5% worden verhoogd. Dit wordt herhaald tot het door de Klant ingegeven maximumbod is bereikt. Indien een andere Klant een bod of een maximumbod plaatst dat hetzelfde is als het ingegeven maximumbod door de Klant, zal het eerste ingegeven maximumbod door het systeem worden geregistreerd als het hoogste bod. Eens een andere Klant het maximumbod met 5% overschrijdt, wordt het Goed aan de andere Klant toegekend.
De Klant heeft de mogelijkheid om diens eigen hoogste maximumbod te verhogen en zo een nieuw hoogste maximumbod te plaatsen.
5.2.4 Elk geplaatst bod is bindend en kan niet meer worden ingetrokken, behoudens schriftelijke goedkeuring van de Kringwinkel vóór het aflopen van de veiling.
5.2.5 Bij elk Goed wordt een dag en uur vermeld waarop de veiling start resp. eindigt. De Klant erkent dat tussen het uitbrengen van een bod en de registratie hiervan door het systeem enige vertraging kan optreden (bv. snelheid van de computer van de Klant, internetverbinding, , tijdsinstelling op het toestel van de Klant tegenover de tijdsinstelling van de Uwkringdingserver etc.).
5.2.6 De Klant erkent dat, ingeval een bod binnen de aangegeven vervaltermijn (cf. art. 5.2.5) wordt uitgebracht op het allerlaatste moment, de registratie hiervan mogelijks pas een aantal seconden later geregistreerd wordt. In elk geval wordt het laatste door het systeem geregistreerde bod als geldig beschouwd, waarbij het Goed wordt toegewezen aan de op dat ogenblik hoogste bieder.
5.3. Fase 3: bevestigingsmail
5.3.1. Ingeval het door de Klant geplaatste bod door het systeem wordt geregistreerd als het hoogste bod, zal de Klant van info@uwkringding.be een bevestigingsmail ontvangen met uitnodiging tot ophaling dan wel betaling van het Goed.
5.3.2. De Klant en de Kringwinkel kunnen de aankoop/verkoop niet meer annuleren behoudens in de gevallen zoals voorzien in art. 7.
5.4. Fase 4: ophaling of levering van het Goed
5.4.1 Tot slot zal ofwel de Klant het Goed zelf ophalen bij de Kringwinkel (cf. art. 10), ofwel de Kringwinkel het Goed door een derde partij laten leveren bij de Klant (cf. art. 11). Dit naargelang de keuze uitgebracht door de Klant bij de afhandeling van de aankoop via zijn/haar account op Uwkringding (tenzij levering voor dit specifieke Goed niet wordt aangeboden door de Kringwinkel cf. art. 5.2.2.) .
6. Account Uwkringding
6.1. Om te kunnen deelnemen aan een veiling op Uwkringding, dient de Klant voorafgaandelijk een account aan te maken. Wanneer de Klant een account aanmaakt, gelden volgende bepalingen:
- Enkel personen die juridisch bekwaam zijn om bindende overeenkomst te sluiten (bijvoorbeeld meerderjarigen) kunnen een account aanmaken;
- Een account is persoonlijk en onoverdraagbaar. Een login bestaat uit een e-mailadres en een persoonlijke toegangscode. De Klant is gehouden zorgvuldig om te gaan met zijn/haar logingegevens en deze geheim te houden;
- Wanneer de Klant deelneemt aan een veiling, is zijn/haar pseudoniem zichtbaar bij het overzicht van reeds uitgebrachte biedingen op Uwkringding. Het is bijgevolg ten zeerste aan te raden om steeds te opteren voor een fictieve naam dan de werkelijke eigen naam of een e-mailadres als pseudoniem.
- De Klant is volledig aansprakelijk voor het gebruik/misbruik van zijn/haar account, ongeacht of dit gebruik met of zonder toestemming geschiedt. De Klant zal Ateljee, als beheerder van Uwkringding, onmiddellijk informeren over eventueel misbruik van zijn/haar account. Ateljee kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik/misbruik (o.a. hacking) van accounts door anderen dan de accounthouder te wijten aan nalatigheid/fout van de Klant. De Klant vrijwaart en stelt Ateljee volledig schadeloos voor alle aanspraken van derden in dit kader.
6.2. Ateljee is als beheerder van Uwkringding, eventueel na verkregen klachten van de Kringwinkel, gerechtigd naar eigen inzicht een individueel account – zonder voorafgaandelijke verwittiging – tijdelijk te deactiveren of definitief stop te zetten (naar gelang het geval):
(i) Ingeval het vermoeden dat de Klant te kwader trouw deelneemt aan een veiling;
(ii) Bij het verstrekken van foutieve gegevens door de Klant bij de aanmaak van het account (bijvoorbeeld foutieve naam, e-mailadres, leveringsadres, of gebruik van gegevens van derden, …);
(iii) Wanneer de Klant herhaaldelijk heeft nagelaten een uitstaande betalingsverplichting te voldoen of heeft nagelaten het Goed op te halen;
(iv) In geval er een vermoeden bestaat dat het account gehackt is of wordt gebruikt door een onbevoegde derde;
(v) Indien Ateljee vaststelt dat dezelfde Klant, nadat een eerder account reeds eerder werd geblokkeerd door Ateljee, opnieuw een (vals) account aanmaakt;
(vi) In geval van een (herhaaldelijke) schending van onderhavige AV en de contractuele verplichtingen door de Klant.
7. Annulering
7.1. Annulering door de Klant
7.1.1. De Klant erkent dat ieder uitgebracht bod op Uwkringding (i) bindend is en (ii) niet kan worden ingetrokken. De plaatsing van een bod houdt aldus een aankoopverplichting in, in hoofde van de Klant indien op het ogenblik van beëindiging van de veiling de Klant het hoogste geregistreerde bod heeft uitgebracht (cf. art. 5.2). De Klant is bijgevolg verplicht om het betreffende Goed aan te kopen aan de prijs die overeenstemt met het geplaatste bod (eventueel vermeerderd met verzendingskosten indien de Klant opteert voor levering in plaats van afhaling).
7.1.2. De Klant kan na de totstandkoming van de overeenkomst de aankoop niet meer (geheel of gedeeltelijk) annuleren, tenzij (i) in geval van art. 11, (ii) wanprestatie in hoofde van een Kringwinkel, (iii) een objectieve door de Kringwinkel aanvaarde reden, of (iv) indien uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
7.1.3. Ingeval van annulering door de Klant buiten de gevallen zoals omschreven in art. 7.1.2, is de betrokken Kringwinkel, dan wel Ateljee, gerechtigd om naar eigen keuze en inzicht (cumulatief en niet-limitatief):
(i) De aankoop zonder enige ingebrekestelling als geannuleerd te beschouwen;
(ii) Het account van de Klant te deactiveren of definitief stop te zetten (cf. art 6.2);
(iii) Het betreffende Goed opnieuw te veilen op Uwkringding, dan wel te koop aan te bieden in één van de Kringwinkels, dan wel aan te bieden aan de tweede of derde hoogste bieder;
(iv) Een schadevergoeding aan te rekenen ten bedrage van 10% van de prijs (met een minimum van € 50,00); en
(v) Elke verdere uitvoering of levering onmiddellijk stop te zetten.
7.2. Annulering door de Kringwinkel
De Kringwinkel houdt zich het recht voor om een overeenkomst te annuleren in het geval (i) deze is gebaseerd op foutieve informatie van de Klant, in welk geval de Kringwinkel in eerste instantie de Klant zal aanspreken om meer informatie te verkrijgen; of (ii) de Kringwinkel omwille van objectieve redenen, niet (langer) in staat is om de aankoop uit te voeren. In dit geval zal de Kringwinkel de Klant hiervan binnen een redelijke termijn op de hoogte brengen en vervolgens de reeds betaalde gelden binnen 14 kalenderdagen na voornoemde kennisgeving terugbetalen.
8. Prijs
De prijs voor het Goed is de uiteindelijke prijs zoals door het systeem geregistreerd als het hoogste bod op het ogenblik van de beëindiging van de veiling, vermeerderd met eventuele verzendingskosten indien door de Klant voor levering in plaats van afhaling werd geopteerd.
9. Betaling en gevolgen van niet- of laattijdige betaling
Na aankoop van een Goed op Uwkringding ontvangt de Klant een mail van info@uwkringding.be waarin verzocht wordt in te loggen op zijn/haar account en de afhandeling te starten. In diens account duidt de Klant aan of hij/zij het Goed komt afhalen in het opgegeven Kringwinkelpunt dan wel wil laten verzenden (tenzij levering voor dit specifieke Goed niet werd aangeboden door de desbetreffende Kringwinkel, cf. art. 5.2.2.). De betaling van de Goederen door de Klant is afhankelijk van de gekozen leveringswijze, met name:
9.1. Betaling bij afhaling in een Kringwinkelpunt
9.1.1. Ingeval de Klant opteert voor afhaling in een Kringwinkelpunt dient hij/zij in te loggen op zijn/haar account en de gewenste verzendwijze te selecteren. Nadat de Klant aangaf dat het Goed afgehaald zal worden, worden alle nodige gegevens voor afhaling weergegeven: de uiterste afhaaldatum en de gegevens van het desbetreffende Kringwinkelpunt. Het Goed wordt ter plaatse in de betreffende Kringwinkel afgerekend (ofwel cash, ofwel via bancontact afhankelijk van de mogelijkheden van de betreffende Kringwinkel).
9.1.2. In uitzonderlijke gevallen en mits schriftelijk akkoord van de Kringwinkel, kan een Goed dat wordt afgehaald toch vooraf betaald worden middels voorafgaandelijke overschrijving.
9.2. Betaling bij verzending door de Kringwinkel
9.2.1. Ingeval de Klant opteert voor levering, worden in zijn/haar account, na het aangeven dat het Goed verzonden dient te worden, alle nodige gegevens voor een overschrijving weergegeven, alsmede de uiterste datum waarop het te betalen bedrag op de rekening van de begunstigde Kringwinkel dient te staan.
9.2.2. Indien de Klant zich kwalificeert als een onderneming kan deze de Kringwinkel uiterlijk vóór de betaling van het Goed om een factuur voor de aankoop van de Goederen verzoeken.
9.2.3. Wanneer de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van het verzoek tot betaling niet overgaat tot overschrijving, zal de Kringwinkel de Klant een herinnering sturen per e-mail. Ingeval de Klant na nogmaals 14 kalenderdagen het openstaand bedrag nog steeds niet heeft voldaan, is de Kringwinkel gerechtigd (tenzij deze termijn in onderling akkoord met de Kringwinkel en mits opgave van een geldige reden door de Klant werd verlengd) om de aankoop ten laste van de Klant te annuleren in welk geval de bepalingen van art. 7.1.3 toepassing vinden.
10. Afhaling van het Goed door de Klant
10.1. Indien de Klant heeft gekozen voor de afhaling van het Goed, verbindt deze zich ertoe om het Goed af te halen bij de betreffende Kringwinkel binnen de 14 dagen na ontvangst van de bevestigingsmail. De Klant zal zich hierbij aanmelden op het afhaalpunt van de betreffende Kringwinkel samen met zijn identiteitskaart en een print van de bevestigingsmail (indien een print niet mogelijk is, is een weergave op smartphone ook voldoende). Afhaling met getekende volmacht is eveneens mogelijk. Bij gebreke hieraan, is een afhaling door de Klant niet mogelijk.
10.2. De Klant zal, na betaling, het Goed aftekenen voor ontvangst en deze in zijn/haar bezit nemen.
10.3. De Klant erkent dat de Kringwinkel t.g.v. bepaalde omstandigheden genoodzaakt kan zijn om te werken met een reservatiesysteem voor afhaling, waarbij datum en uur van afhaling op voorhand dienen te worden gereserveerd/vastgelegd.
10.4. Wanneer de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de bevestigingsmail niet overgaat tot afhaling van het Goed, zal de Kringwinkel de Klant een herinnering sturen per e- mail. Ingeval de Klant na nogmaals 14 kalenderdagen het Goed niet is komen afhalen, is de Kringwinkel gerechtigd (tenzij deze termijn in onderling akkoord met de Kringwinkel en mits opgave van een geldige reden door de Klant werd verlengd) om de aankoop ten laste van de Klant te annuleren in welk geval de bepalingen van art. 7.1.3 toepassing vinden.
11. Verzending van het Goed door de Kringwinkel
11.1. Indien de Klant heeft gekozen voor verzending van het Goed door de Kringwinkel, zal de Klant een e-mail ontvangen van zodra de Kringwinkel de betaling heeft ontvangen waarbij een leveringstermijn aan de Klant wordt meegedeeld.
11.2. Tenzij indien uitdrukkelijk anders overeengekomen, is het te verwachten tijdstip van levering steeds bij benadering en niet bindend. Het overschrijden van de voorziene termijn kan aldus geen aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, indeplaatsstelling of beëindiging van de overeenkomst ten laste van de Kringwinkel. Bovendien kan de Kringwinkel nooit aansprakelijk gesteld worden voor vertragingen veroorzaakt door derde partijen (zoals de transportfirma).
11.3. De voorziene leveringstermijnen vervallen automatisch, in geval van overmacht en/of hardship (cf. art. 15).
11.4. De manier waarop het transport plaatsvindt en de eigenlijke transportmiddelen worden door de Kringwinkel naar redelijkheid bepaald.
11.5. Het Goed wordt steeds DDP (Incoterms® 2020) geleverd op het door de Klant opgegeven leveringsadres in zijn/haar account. Het risico voor beschadigingen, vernielingen en verdwijningen met betrekking tot het Goed gaan aldus over op de Klant op het ogenblik van levering op het door de Klant opgegeven leveringsadres.
11.6. Bij afwezigheid van de Klant bij levering op het door de Klant aangeduide leveringsadres, wordt door de transportdienst een bericht achtergelaten op het leveringsadres met de mededeling dat de Klant de bestelling kan ophalen in het op het bericht vermelde afhaalpunt.
11.7. Indien de Klant bij de levering de ontvangst weigert, zal de bestelling teruggezonden worden naar de betreffende Kringwinkel. De kosten van terugzending, alsook de bepalingen bij annulering ten laste van de Klant (cf. art. 7.1.3) zijn van toepassing.
12. Herroepingsrecht (enkel van toepassing bij aankoop door Klant-consumenten)
12.1. Algemeen
12.1.1. Ingeval de Klant gekwalificeerd wordt als een consument, beschikt hij/zij over een recht tot herroeping met betrekking tot de Goederen aangekocht via Uwkringding. Op grond van Boek VI Marktpraktijken & Consumentenbescherming van het Wetboek Economisch Recht heeft de Klant het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen zonder opgave van redenen de aankoop te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 kalenderdagen na de dag waarop de Klant of een door de Klant aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
12.1.2. Ingeval de Klant niet de hoedanigheid van consument heeft, beschikt hij/zij in geen geval over een recht tot herroeping en zijn onderhavige bepalingen in verband met het herroepingsrecht niet van toepassing.
12.2. Uitoefening herroepingsrecht
12.2.1. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de Klant-consument de Kringwinkel via een ondubbelzinnige verklaring, per post of per mail info@uwkringding.be op de hoogte stellen van diens beslissing om de aankoop te herroepen. De Klant-consument kan hiervoor ook gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht. Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het dat de Klant-consument de mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt voordat de herroepingstermijn is verstreken.
12.3. Gevolgen uitoefening herroepingsrecht
12.3.1. Als de Klant zijn aankoop herroept, ontvangt de Klant alle gedane betalingen van de betreffende Kringwinkel terug, inclusief leveringskosten en in ieder geval niet later dan 14 kalenderdagen nadat de betreffende Kringwinkel op de hoogte is gesteld van de beslissing van de Klant zijn/haar aankoop te herroepen. De Kringwinkel betaalt de Klant alsdan terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de Klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij de Klant uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd.
12.3.2. In ieder geval zal de Klant voor de terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. De Kringwinkel mag wachten met de terugbetaling tot zij het Goed heeft teruggekregen of de Klant heeft aangetoond dat hij het Goed heeft teruggezonden, al naargelang welk tijdstip eerst valt.
12.3.3. Indien de Klant gebruikt maakt van het herroepingsrecht, zal (i) de Kringwinkel de Klant een retourlabel bezorgen via e-mail of (ii) brengt de Klant het Goed zelf terug naar de Kringwinkel in kwestie. De Klant dient het Goed onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 14 kalenderdagen na de dag waarop hij/zij zijn/haar besluit de aankoop te herroepen aan de Kringwinkel heeft meegedeeld, aan de Kringwinkel terug te zenden of terug te brengen naar het afhaalpunt van de Kringwinkel.
12.4. Terugbetaling leveringskosten
12.4.1 Bij een gedeeltelijke herroeping is de Kringwinkel niet gehouden om enige leveringskost terug te betalen.
12.5. Ingebruikname
12.5.1 Het teruggezonden Goed mag niet in gebruik genomen zijn en dient zich in dezelfde staat te bevinden als op het ogenblik van de levering. De Klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van het Goed die het gevolg is van het gebruik van het Goed, dat verder gaat dan nodig is om de aard en de kenmerken van het Goed vast te stellen. In ieder geval worden bevuilde, beschadigde of onvolledige Goederen niet teruggenomen (tenzij deze gebruikssporen uitdrukkelijk in de omschrijving van het Goed waren opgenomen).
13. Conformiteit, garantie en klachten
13.1. Niet-conforme/beschadigde levering of zichtbare gebreken
13.1.1. De Klant moet direct bij de levering van het Goed en ten laatste 48u na ontvangst een eerste verificatie uitvoeren en controleren of het geleverde Goed in overeenstemming is met hetgeen werd besteld (onder meer wat betreft transportschade, type, hoeveelheid, kleur, stof/materiaal, maat/afmeting en authenticiteit). Ingeval de levering niet conform is en/of beschadigd is, dient de Klant de Kringwinkel hiervan onmiddellijk - op straffe van verval van de klacht - in kennis te stellen via e-mail (en dit bij voorkeur samen met de nodige foto’s die de niet-conformiteit/beschadiging aantonen).
13.1.2. De Klant erkent evenwel dat de Goederen tweedehandsgoederen zijn die gebruikssporen kunnen vertonen, eigen aan de aard van deze Goederen.
13.1.3. De Klant erkent verder dat de Kringwinkels geen enkele garantie geven met betrekking tot de authenticiteit (bijvoorbeeld m.b.t. het materiaal van het Goed, het merk, de originele auteur, ontwerper, schilder, …) van een Goed. In geval van twijfel, adviseren de Kringwinkels om het Goed fysiek te komen bezichtigen in de Kringwinkel zelf alvorens over te gaan tot het plaatsen van een bod. Indien de Klant vaststelt dat het aangekochte Goed niet-authentiek is en/of namaak betreft, kan zij de Kringwinkel hiervan in kennis stellen cf. art. 13.1.1, waarna de procedure cf. art. 13.3 zal gevolgd worden. De Klant doet uitdrukkelijk afstand van elke vorm van bijkomende schadevergoeding in dit kader.
13.2. Verborgen gebreken
13.2.1 Wanneer de Klant een klacht heeft naar aanleiding van productie- en/of fabricagefouten, dient de Klant de Kringwinkel hiervan onmiddellijk in kennis te stellen via e-mail en de nodige foto’s van het Goed toe te voegen ter staving van zijn klacht. De Kringwinkel zal de wettelijke garantievoorschriften voor tweedehands goederen (indien de Klant een consument is) en regelgeving in het kader van verborgen gebreken (indien de Klant geen consument is) naleven.
13.3. Procedure
13.3.1. De Klant mag in geen geval het Goed retourneren aan de Kringwinkel op grond van dit artikel zonder voorafgaandelijk akkoord van laatstgenoemde. Ingeval het Goed effectief niet- conform en/of beschadigd blijkt en de Kringwinkel akkoord gaat met het retourneren van het Goed zal (i) de Kringwinkel de Klant een retourlabel bezorgen via e-mail of (ii) brengt de Klant het Goed zelf terug naar de Kringwinkel in kwestie.
De Kringwinkel zal het Goed terugnemen met terugbetaling van de Klant met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de Klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht.
De Kringwinkel zal in geen geval tussenkomen wanneer de Klant zelf verantwoordelijk is voor de beschadiging aan het Goed.
14. Aansprakelijkheid
14.1. Met uitzondering van de vrijwaring door de Kringwinkel volgens art. 13, is de aansprakelijkheid van Ateljee alsook iedere Kringwinkel steeds beperkt tot de prijs van het door de Kringwinkel geleverde Goed en in ieder geval tot de aansprakelijkheid die dwingend door de wet is opgelegd.
14.2. Noch Ateljee, noch de respectievelijke Kringwinkel, zijn gehouden tot het vergoeden van onrechtstreekse schade en/of gevolgschade.
Ateljee en de respectievelijke Kringwinkel zijn evenmin aansprakelijk voor gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid.
14.3. De Klant kan geen aanspraak maken op vrijwaring door Ateljee en/of de Kringwinkel voor schade aan het Goed die is ontstaan door (i) normale slijtage/gebruik of (ii) onaangepast onderhoud/gebruik van het Goed.
15. Overmacht/hardship
15.1. Ateljee en/of de Kringwinkel resp. de Klant zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht/hardship. Worden conventioneel beschouwd als gevallen van overmacht of hardship: alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die in hoofde van de Kringwinkel resp. de Klant de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is (zoals, doch niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden, brand, inbeslagname, vertragingen bij of faillissement van derde partijen waarop de Kringwinkel beroep doet, personeelstekort, staking, bedrijfsorganisatorische omstandigheden, dreiging en/of daden van terreur, en epidemieën of pandemieën).
15.2. Voormelde situaties geven Ateljee en/of de Kringwinkel resp. de Klant het recht de herziening en/of schorsing te vragen van de overeenkomst door een eenvoudige schriftelijke betekening aan de andere partij, zonder dat de partij getroffen door overmacht/hardship enige schadevergoeding verschuldigd is of kan zijn. Indien de situatie van overmacht/hardship langer dan 2 maanden aanhoudt, hebben beide partijen het recht de overeenkomst te beëindigen.
16. Intellectuele rechten
16.1. Door de aankoop worden door de Kringwinkels geen auteursrechten of andere intellectuele rechten op het Goed, Uwkringding, logo’s, (handels)naam, huisstijl, etc. van de Kringwinkels, overgedragen. Dit impliceert dat de op Uwkringding geplaatste foto’s door de Klant niet mogen worden gebruikt, gekopieerd en/of gereproduceerd (bijvoorbeeld door plaatsing op een andere website).
17. Persoonsgegevens
17.1. De verwerking van persoonsgegevens door Ateljee en de Kringwinkels betreffende een (potentiële) Klant vindt plaats conform de privacyverklaring, dewelke kan geconsulteerd worden op Uwkringding
17.2. Door het aanmaken van een account op Uwkringding, erkent de Klant kennis genomen te hebben van deze privacyverklaring en deze te aanvaarden.
18. Algemeen
18.1. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door een Kringwinkel van enig recht, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en ontneemt deze Kringwinkel niet het recht dit later in te roepen.
18.2. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid en toepasselijkheid van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. In dergelijk geval zullen De Kringwinkel en de Klant onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling die beantwoordt aan de geest van deze AV. Komen de Kringwinkel en de Klant niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige bepaling matigen tot wat (wettelijk) is toegelaten.
19. Rechtskeuze en bevoegde rechtbanken
19.1. Het Belgisch recht is van toepassing.
19.2. Alle geschillen die tussen Ateljee en/of een Kringwinkel en de Klant eventueel zouden kunnen rijzen over de geldigheid en de interpretatie van onderhavige AV dan wel over de uitvoering van overeenkomst, zullen zoveel mogelijk beslecht worden op minnelijke wijze. Slagen Partijen er niet in een minnelijke oplossing te vinden, dan zal het hen vrij staan hun geschil voor te leggen aan de normaal bevoegde hoven en rechtbanken van de maatschappelijke zetel van Ateljee, die uitsluitend bevoegd zijn.
20. Taal
20.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen erkent de Klant dat de taal van deze AV eveneens de voertaal vormt in alle commerciële transacties met de Kringwinkel.
20.2. De oorspronkelijke taal van deze AV is Nederlands. Vertalingen of documenten opgesteld in een andere taal, vormen steeds louter een toegift naar de Klant toe.